OPVOEDINGSPROJECT

We beseffen dat we als school een zeer belangrijke rol spelen in het leren en leven van jonge mensen. Ons opvoedingsproject staat daarom voor waarden en doelen die jonge mensen moeten helpen hun plaats te vinden in onze samenleving. Wij willen in de eerste plaats een school zijn waarin elke leerling respect geeft en respect krijgt. Een school ook waar leerlingen kunnen genieten van degelijk onderwijs en de kans krijgen hun talenten te ontdekken en ontplooien.

 

OLVI-PIUS X is een katholieke school die vanuit een christelijke inspiratie in dialoog wil gaan met alle overtuigingen. Iedere leerling is dan ook welkom op onze school en zetten we aan tot leren voor het leven in een positief en vriendelijk schoolklimaat.

VANUIT EEN CHRISTELIJKE INSPIRATIE

De school vindt de waarden uit het evangelie belangrijk. De leerlingen zijn bereid zich open te stellen voor deze christelijke visie op het leven.
Hierdoor geïnspireerd gaan we op school op een respectvolle manier met elkaar om. Wanneer iemand in de fout gaat, geven we die persoon een nieuwe kans. De school gelooft in het positieve in elke leerling. Bovendien willen we de leerlingen aanzetten om te streven naar een rechtvaardige wereld.

 

De school en haar leerlingen engageren zich voor projecten die bijdragen tot een betere wereld dichtbij en veraf. Op school zelf gaan we zorgzaam om met leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning.
Alle leerlingen worden gelijk behandeld, want alle leerlingen zijn evenwaardig wat hun achtergrond ook is. Leerkrachten, ondersteunend personeel en directie vervullen hier een voorbeeldfunctie.
In de lijn van het evangelie nodigen we onze leerlingen uit om te groeien in respect voor zichzelf en de anderen.

LEREN VOOR HET LEVEN

Opvoeden en opleiden omvat veel meer dan de overdracht van kennis.
We willen onze leerlingen immers opvoeden tot sociale en kritische mensen met veel empathie en een gezond rechtvaardigheidsgevoel. Solidariteit, hulpvaardigheid, oog voor wat mooi is, weerbaarheid en diepgang zijn waarden die we aan onze leerlingen willen meegeven.

Bedoeling is dat ze als zelfstandige jongvolwassenen kunnen meedraaien in onze steeds complexer wordende maatschappij. Daarom leren we hen ook omgaan met sociale media en andere vormen van berichtgeving. We leren onze leerlingen stapsgewijs zelf initiatief nemen en verantwoordelijkheid dragen.

We bieden iedereen maximale leerkansen. We zetten alle leerlingen aan zichzelf te verbeteren en bieden hulp en remediëring aan wie het nodig heeft.
Daarnaast staat ook de oriëntatie op een beroep of studierichting centraal in de opvoeding en opleiding die de leerlingen op onze school krijgen. Ze ontdekken wat ze graag doen, waar ze goed in zijn en denken na over hun toekomst. We begeleiden hen hierbij met studiekeuzetrajecten of stages.

IN EEN POSITIEF EN VRIENDELIJK SCHOOLKLIMAAT

Leerlingen en leerkrachten gaan in alle omstandigheden op een respectvolle manier met elkaar om. Openheid en vertrouwen karakteriseren de relatie tussen leerkracht en leerling. Klasleraren en vakleerkrachten kunnen als vertrouwenspersoon fungeren voor leerlingen die het moeilijk hebben.
Jongeren hebben ook nood aan duidelijkheid en structuur en daarom zijn regels noodzakelijk. We zijn echter steeds bereid met onze leerlingen in dialoog te gaan. De nadruk ligt op aanmoedigen en positief tegemoet treden.

 

We maken tijd voor onze leerlingen. De leerkrachten engageren zich om hun leerlingen de best mogelijke opleiding te geven. Ze scholen zich voortdurend bij en blijven zo op de hoogte van recente ontwikkelingen. De leerkrachten gaan zorgzaam om met hun leerlingen. Ze zijn steeds bereid om vragen van leerlingen te beantwoorden en het leerproces verder te ondersteunen.

 

Anderzijds verwachten we van leerlingen dat zij beschikbaar zijn als de school een beroep op hen doet. We motiveren hen om binnen hun mogelijkheden hun uiterste best te doen om zoveel mogelijk doelstellingen te halen. Ze worden hierbij niet vergeleken met klasgenoten. Het uiteindelijke doel is te komen tot een school waarin iedereen zichzelf mag zijn en zich
thuis voelt.

VANUIT EEN CHRISTELIJKE INSPIRATIE
LEREN VOOR HET LEVEN
IN EEN POSITIEF EN VRIENDELIJK SCHOOLKLIMAAT